+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, April 4, 2008

"Umno sekarang dalam keadaan darurat" Ku Li

Klpos


Jumaat, 04 April 2008


GUA MUSANG: Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata parti itu kini dalam keadaan "darurat" sokongan dan keyakinan rakyat terhadapnya terjejas.

Ketua Umno Bahagian Gua Musang itu berkata tindakan segera perlu diambil sebelum kerosakan yang berlaku di dalam parti merebak sehingga menjejaskan asas tamadun dan perjuangan Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) yang telah dibina sejak 1946.

"Kita perlu mengadakan sidang muhasabah dengan segera, melibatkan perwakilan Umno yang selama ini menjadi nadi dan tenaga raksasa dalam kelangsungan hidup Umno selama 60 tahun," katanya ketika merasmikan Mesyuarat Perwakilan Khas Umno Bahagian Gua Musang di Bukit Cekati di sini, hari ini yang dihadiri 2,000 pemimpin, ahli Umno dan pemerhati politik.

Seramai anggota 423 perwakilan daripada 191 cawangan Umno bahagian itu hadir pada mesyuarat itu bagi meluluskan usul untuk mendesak Majlis Tertinggi Umno supaya mengadakan Perhimpunan Agung Khas bagi membincangkan punca prestasi teruk Umno pada pilihan raya umum lalu.

Tengku Razaleigh berkata muhasabah itu bertujuan membincangkan kelemahan dan kesalahan Umno selama ini dan memikirkan visi baru Umno untuk menghadapi masa depan yang lebih mencabar.

"Rakyat hari ini tidak sabar lagi dengan rakyat 40 atau 30 tahun yang lepas (dan) harapan mereka tidak sama lagi dengan harapan ibu bapa atau nenek mereka.

"Umno perlu terus relevan dengan cita- cita, harapan dan tuntutan mereka," katanya.

Beliau menggariskan beberapa perkara yang menjadi punca kelemahan Umno mulai tahun 1980an sehingga pilihan raya umum 8 Mac lepas.

Antara kelemahan itu adalah musnahnya demokrasi dalam Umno apabila perlembagaannya dipinda dengan memasukkan peraturan baru yang menetapkan syarat bahawa anggota parti yang hendak bertanding jawatan presiden hendaklah mendapatkan pencalonan sebanyak 30 peratus daripada bahagian Umno, kata Tengku Razaleigh.

Beliau berkata langkah itu bermaksud calon yang ingin bertanding untuk jawatan presiden memerlukan pencalonan daripada 58 bahagian Umno.

"Tujuan kononnya untuk mengelak supaya tidak sebarang anggota parti sesuka hati mengemukakan dirinya sebagai calon presiden atau jawatan lain. Saya tidak fikir anggota Umno yang tahu diri dan berbudaya sesuka hati saja mencabar presiden Umno," katanya.

Tengku Razaleigh berkata bahawa sebelum kuota itu diperkenalkan, Umno pernah mengadakan peraturan iaitu calon perlulah mendapat pencalonan daripada dua bahagian sahaja dan peraturan itu disifatkan sebagai munasabah.

"Untuk menyelamatkan Umno dan menjadikan parti itu terus relevan, cekap, kuat dan maju sepanjang zaman, demokrasi hendaklah dikembalikan di dalam Umno," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |