+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, April 4, 2008

Ketua Pemuda: "Saya tidak mahu terburu-buru" Khairy

klpos




Oleh Bernama
Jumaat, 04 April 2008


REMBAU: Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menyerahkan kepada anggota akar umbi untuk menentukan sama ada beliau bertanding atau tidak jawatan ketua pergerakan itu keputusan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein tidak akan mempertahankannya pada pemilihan parti Disember ini.

"Sebagai Naib Ketua Pemuda Umno, saya mewakili sebuah institusi dan sebab itu saya tidak dapat membuat apa-apa keputusan secara terburu-buru mengikut kehendak peribadi saya.

"Saya diajar oleh Datuk Seri Hishammuddin untuk menjaga institusi, maka saya kena kembali kepada institusi iaitu kepada akar umbi (ahli Pemuda Umno cawangan dan bahagian) dan mendapatkan pandangan mereka dahulu," katanya kepada pemberita ketika ditemui di pusat khidmat masyarakat Anggota Parlimen Rembau di sini hari ini.

Khairy, yang juga Anggota Parlimen Rembau, berkata kehendak peribadi dalam konteks institusi bukanlah satu perkara yang penting.

"Yang penting dan perlu kita beri keutamaan adalah kepada institusi kita, yang sama-sama kita jaga. Oleh sebab itu, saya rasa adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai seorang yang mewakili institusi untuk mendengar pendapat dan pandangan akar umbi sebelum apa-apa keputusan dibuat," katanya.

Mengenai keputusan Hishammuddin itu, Khairy berkata beliau menghormati keputusan ketuanya itu.

"Secara peribadi saya dan bagi pihak semua warga Pergerakan Pemuda Umno mengucapkan terima kasih kepada beliau kerana selama 10 tahun, daripada satu ketika dahulu Pemuda Umno begitu bermasalah selepas krisis politik pada tahun 1998, beliau telah berjaya untuk membina semula kekuatan kita dan ini adalah pencapaian beliau yang akan terpahat dalam sejarah parti kita," katanya.

Ditanya sama ada keputusan Hishammuddin itu akan merugikan Pemuda Umno, Khairy berkata beliau merasakan ia boleh merugikan Pemuda Umno kerana selama 10 tahun memimpin Pemuda Umno, Hishammuddin telah berjaya untuk memulih semula Pemuda Umno dan juga telah memperkukuhkan lagi pergerakan itu sebagai sebuah institusi.

"Sebagai penyokong kuat Datuk Seri Hishammuddin, saya akan menyokong beliau untuk bertanding apa juga jawatan yang beliau rasa sesuai pada pemilihan parti Disember depan," katanya.

Mengenai hasrat bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo dan Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir untuk bertanding mengisi Ketua Pemuda Umno, Khairy berkata beliau menghormati keputusan mana-mana pihak untuk bertanding.

"Yang penting adalah demokrasi itu dihormati dan diamalkan dalam parti kita kerana melalui proses demokrasi, kita, Insyaallah akan dapat melahirkan pemimpin-pemimpin yang terbaik untuk memimpin Umno.

"Saya harap siapa saja yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan dalam pergerakan Pemuda, calon-calon ini akan dapat menyatupadukan dan meletakkan soal perpaduan parti sebagai agenda utama," katanya.

Ditanya adakah pemilihan Disember depan boleh mengakibatkan perpecahan, beliau berkata: "Saya rasa tidak kerana ahli Pemuda Umno sudah matang".

"Yang penting hari ini ialah kita menghadapi lawan kita yang sebenar iaitu pihak pembangkang dan tumpuan kita harus diberi kepada usaha tersebut.

"Saya harap pemilihan Pemuda Umno yang sihat dan terbuka ini akan dapat memperkukuhkan lagi Pemuda Umno dalam konteks parti," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |