+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 10, 2008

Abim cadang bayar PTPTN ikut kaedah syariah

Mstar Online

09-06-2008 08:38:22 PM

KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) hari ini mencadangkan supaya konsep pembayaran skim pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dilaksanakan mengikut kaedah syariah seperti perbankan syariah.

Presidennya Yusri Mohamad berkata perubahan itu selain sebagai satu alternatif pembayaran sedia ada kini boleh mengelakkan wujud unsur riba yang jelas bertentangan dengan syariah.

"Sekiranya kaedah ini diterapkan, Abim berpendapat ia dapat membantu mengurangkan beban yang ditanggung oleh peminjam yang membayar jumlah pinjaman yang lebih besar dari jumlah pinjaman yang dibuat," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Beliau berkata Abim juga menyambut baik langkah proaktif Kementerian Pengajian Tinggi yang merujuk isu pembayaran PTPTN ini kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Sikap ini perlu menjadi ikutan semua pihak untuk merujuk Jakim dalam isuisu berkaitan muamalat dan kepentingan masyarakat Islam khususnya," katanya.

Dalam perkembangan lain, katanya Abim juga menyambut baik tindakan Jakim yang mahu menilai semula peraduan "100 hari 100 Kereta" anjuran Celcom (Malaysia) Bhd sama ada ia menyalahi hukum syarak iaitu mempunyai unsur judi atau sebaliknya.

Katanya penilaian semula dapat merungkaikan kekeliruan terutama sekali di kalangan orang Islam mengenai status peraduan itu.

Beliau berkata Abim juga mencadangkan sebarang pertandingan yang membabitkan penggunaan wang dirujuk kepada Majlis Fatwa Kebangsaan serta Jakim terlebih dahulu bagi memenuhi ketetapan syarak.

"Satu jawatankuasa khas juga perlu ditubuhkan bagi memantau sebarang peraduan atau pertandingan yang membabitkan wang bagi mengelakkan wujudnya unsur perjudian melalui Panel Kajian Syariah Jakim," katanya.

Yusri berkata satu garis panduan berhubung peraduan dan pertandingan yang tidak dikategorikan sebagai perjudian perlu dikeluarkan Jakim. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |