+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 10, 2008

Kenapa harga minyak cipta rekod?

Kosmo online




MINYAK mentah di Amerika Syarikat (AS) pada minggu lalu mencatatkan rekod tertinggi kepada AS$139.12 (RM453.99) setong.

Harga itu meningkat berbanding di bawah AS$50 (RM163.15) setong pada permulaan tahun 2007 dan pada tahun ini melonjak sekitar 40 peratus daripada AS$95.98 (RM313.19) setong pada akhir tahun lalu.

Menurut Agensi Tenaga Antarabangsa, harga minyak pernah mencecah lebih AS$101.70 (RM331.85) pada April 1980 setahun selepas revolusi Iran.

Antara faktor yang menyebabkan harga minyak naik adalah kelemahan dolar dan dana.

Prestasi satu kombinasi lemah dalam aset-aset kelas lain serta ramalan kemampuan bekalan di bursa komoditi berjaya menarik kehadiran para pelabur dan dana spekulatif sekali gus memberi peningkatan sokongan untuk pasaran.

Insentif tambahan yang diperoleh pelabur adalah kelemahan dolar AS berbanding mata wang asing utama lain di mana komoditi yang dijual menggunakan mata wang dolar AS akan menjadi cukup murah.

Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) yang pernah mendakwa aktiviti spekulasi dan kelemahan dolar sebagai punca kenaikan minyak, telah menyatakan ia sedang meningkatkan bekalan minyak untuk mengimbangkan pasaran.

Arab Saudi iaitu pengeluar minyak terbesar dalam OPEC dijangka meningkatkan pengeluaran hampir kepada 9.5 juta tong setiap hari pada bulan depan berbanding 9.1 juta tong sehari pada Mei lalu.

Sebenarnya, OPEC tidak melakukan sebarang peningkatan pengeluaran secara rasmi sejak ia bermesyuarat pada September tahun lalu dan tidak merancang untuk mengadakan mesyuarat sehingga 9 September depan.

Beberapa penganalisis mempersoalkan sama ada OPEC mampu meningkatkan pengeluaran.

Sebahagian pihak berhujah bahawa terdapat bekalan minyak mencukupi dan teknologi yang lebih baik akan memastikan ia dikeluarkan dari perut bumi.

Bagaimanapun, pelbagai isu politik menghalang pengeluaran di kebanyakan lokasi simpanan minyak.

Pengeluaran minyak di Iraq terjejas sejak bertahun-tahun lalu berikutan sekatan dan perang.

Sekatan juga menghalang penerokaan minyak di Iran dan keganasan menjejaskan pengeluaran di Nigeria. Berikutan kesukaran mengeluarkan minyak dari perut bumi, harga tinggi telah melahirkan satu trend bahawa sumber-sumber asli hanya untuk kegunaan negara.

Pemilik-pemilik sumber asli itu kini berusaha untuk memastikan kekayaan itu hanya digunakan untuk negara mereka.

Beberapa anggota pengeluar minyak utama dalam OPEC kini sudah pun menghalang syarikat-syarikat minyak asing untuk beroperasi dalam kawasan simpanan minyak masing-masing.

Anggota bukan OPEC iaitu Rusia yang merupakan pengeksport minyak kedua terbesar dunia turut mengehadkan penglibatan syarikat asing di negaranya dalam aktiviti penerokaan minyak manakala pengeluarannya sudah tidak berkembang.

Terdapat bukti bahawa harga minyak tinggi sudah mula untuk mengurangkan permintaan.

Namun, pertumbuhan ekonomi di China dan negara-negara yang pesat membangun dijangka akan mengimbangi sebarang kesan kejatuhan permintaan di negara-negara maju.

Beberapa kerajaan di negara maju kini turut menimbangkan untuk mengurangkan cukai manakala negara-negara membangun yang bergelut dengan bebanan subsidi kini mula untuk mengurangkannya.

Walaupun jika terdapat minyak mentah yang banyak untuk memenuhi permintaan, ia tidak bermakna bahawa terdapat kemudahan mencukupi bagi menapis minyak seperti diesel dan petrol kerana terdapat kekurangan kemampuan menapis minyak.

Negara pengeluar tenaga utama dunia, AS sudah tidak membina sebuah pusat menapis minyak sejak berdekad-dekad lalu kerana berhadapan dengan isu seperti kekurangan minat untuk melabur dalam sektor yang tidak menguntungkan.

– Reuters

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |