+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 10, 2008

Sehari bersama Menteri Besar Perak

Tranungkite

Dilulus terbit pada Tuesday, June 10 @ 12:56:34 MYT oleh SongkokPutih
Artikel Oleh Tok Jongos

 Manjung 8 Jun - Hujung minggu merupakan hari untuk kita bersantai bersama keluarga. Hujung minggu adalah hari untuk kita merehatkan minda dan fizikal setelah penat bekerja sepanjang hari-hari biasa. Hujung minggulah yang sering dinanti-nantikan oleh semua.

Namun ianya tidak bagi Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin. Setiap saban hujung minggu beliau jadikan sebagai hari untuk beliau berkhidmat untuk rakyat. Dan setiap hujung minggu beliau jadikan sebagai hari untuk bertemu-sua dengan rakyat, mendengar rintihan dan masalah rakyat.

Sehari bersama MB Perak banyak memberi pengajaran berhubung realiti sebuah perjuangan. Perjuangan yang harus diteruskan tanpa henti bagi memertabatkan maruah dan nilai kesepaduan semua bangsa dan kaum. Yang paling utama, kebajikan rakyat perlu dibela dan dijaga tanpa mengira perselisihan idealogi, fahaman, kepercayaan dan perjuangan mereka.

Antara tempat kunjungan yang dirancangkan bagi YAB Menteri Besar adalah:

1. Majlis perjumpaan dan dialog bersama penduduk Sungai Wangi

Seawal jam 10.00 pagi MB Perak bertolak dari Ipoh untuk memulakan tugasnya. Tempat pertama yg dilawati adalah di Kg Sungai Wangi, Air Tawar, Perak. Seperti dirancangkan beliau tiba di lokasi lebih kurang jam 11.00 pagi.

sg wangi

Dalam ucapan beliau berharap agar semua pihak sentiasa prihatin dalam memelihara kehidupan yang harmoni dengan menjaga perasaan dan sentimen kaum lain. Beliau berharap agar corak dan pemikiran ahli PAS dapat diubah dari pembangkang kepada pemikiran sebuah Kerajaan yang memerintah.

Beberapa soalan berhubung-kait dengan masalah setempat telah diajukan. Beliau berjanji akan mengkaji masalah berkenaan sebelum membuat sebarang keputusan.

2. Majlis ramah mesra dan dialog di Gugusan FELCRA Lekir

felcra LekirSelesai sahaja dialog di Kg Sungai Wangi, beliau bersama rombongan telah bergerak menuju ke FELCRA Lekir. Lebih kurang jam 12.15 tenghari beliau tiba dan disambut oleh Jawatankuasa PAS Cawangan dan lebih 100 penduduk setempat.

Hj Mustar bin Hasmuni selaku Pengerusi PAS Cawangan dalam ucapan pembukaannya telah meminta YAB MB dapat menimbang dan meluluskan segala permintaan mereka. Antara perkara yang disebutkan oleh beliau dan penduduk setempat adalah:

1. Meluluskan bantuan untuk membina rumah bagi anak-anak generasi kedua peneroka yang telah berumahtangga.
2. Mengiktirafkan Jawatankuasa Kerja Projek yang dilantik oleh penduduk setempat sama tarafnya dengan JKKK kampong yang lain.
3. Meluluskan pemasangan lampu jalan di sepanjang jalan masuk ke FELCRA Lekir.
4. Mengurangkan tarif air bagi negeri Perak.

Ucap balas mb
Dalam menjawab permintaan tersebut YAB MB meminta agar Jawatankuasa PAS dapat mengoptimumkan fungsi dan tugas Kaunter Khidmat Rakyat yang telah diwujudkan di Markas PAS Kawasan. Segala aduan dan cadangan yang dikemukakan perlu mengisi borang dan melalui proses yg telah ditetapkan. Namun demikian, beliau bersetuju dengan beberapa aduan yg dikemukakan dan akan meneliti perkara tersebut sebelum sebarang keputusan diambil.

3. Majlis Kenduri Kahwin di Taman Fasa 3A

kawen
Dalam kesibukan penjadualan yang ketat beliau sempat menghadiri jemputan kenduri kahwin walaupun aturcara beliau pada hari tersebut begitu padat sekali. Kehadiran beliau sudah barang tentu menyerikan lagi majlis berkenaan terutama untuk diperingati oleh kedua mempelai yang baru mendirikan rumahtangga.

4. Sumbangan Kerusi Roda kepada insan kurang upaya

Setelah menanti hampir setengah abad, Kaliamah a/p Govindasamy 56, menjadi insan yang bertuah kerana mendapat sumbangan kerusi roda dari Kerajaan negeri. Beliau yang mengalami lumpuh sewaktu kecil, tidak perlu mengingsut lagi untuk bergerak. Dengan bantuan kerusi roda ini, adalah diharapkan pergerakan beliau akan lebih mudah.

kaliamahkaliamhkalaiamh

Suasana hening seketika bilamana melihat Kaliamah merangkak untuk menerima kerusi roda berkenaan. Penyerahan kerusi roda ini juga disaksikan oleh Jawatankuasa dan ahli Makhal Sakhti.

5. Majlis Kesyukuran dan dialog bersama MB di Kg Tersusun

Walaupun genap 3 bulan Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan Kerajaan Negeri Perak, namun penduduk Kg Tersusun tidak mahu ketinggalan dalam meraikan kemenangan ini.

kg tersusun
Dalam ucapan perasmian YAB MB menyatakan bahawa Kerajaan PR yang dibentuk merupakan Kerajaan yang berteraskan lima prinsip yang disepakatai iaitu adil, amanah, terbuka, integriti dan berkebajikan tanpa mengira kaum, bangsa, jawatan dan organisasi yang terlibat. Kelima-lima teras ini merupakan tunggak utama terhadap kesepakatan ketiga komponen dalam Pakatan Rakyat.

6. Ramah mesra MB bersama pelawat, pelancong dan peniaga Jeti Lumut/Pulau Pangkor

Bagi menyatakan ucapan penghargaan dan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam industri pelancongan, YAB MB telah berkenan untuk memberikan bunga telor kepada semua pengunjung-pengunjung dan peniaga-peniaga yang berada di Lumut. Beliau berharap semua pengunjung dan peniaga dapat mempergiatkan lagi industri pelancongan khususnya bagi negeri Perak.

pengunjung bunga teloq

7. Meraikan anak-anak yatim Raudah Al-Solihin di Lumut

Aturcara di Lumut diteruskan dengan meraikan anak anak yatim Raudah Al-Solihin berhampiran jeti Lumut. Seramai 18 orang anak yatim yang diraikan menerima hadiah-hadiah hasil dari sumbangan orang ramai.

anak yatim
YAB MB berharap agar lebih ramai lagi mereka-mereka yang dermawan dan berkemampuan tampil kehadapan menyumbang bagi membangunkan dana pengurusan anak-anak yatim ini. Pusat Jagaan anak yatim yang diuruskan oleh Ustaz Ahmad Faisal bin Hj Jamaluddin Al-Sitiawaniy ini sentiasa mengalu-alukan sumbangan dari orang ramai. (Kepada yang ingin menyumbang sila hubungi Ustaz di talian 019-5597524 atau melalui akaun Bank Muamalat 08030009619721).

8. Ramah mesra dan dialog bersama Persatuan Malaysia Hindu Sangam Sitiawan

Aturcara terakhir dalam jadual YAB MB adalah perjumpaan dan dialog bersama Persatuan Malaysian Hindu Sangam Sitiawan. Persatuan yang terletak di Kg Serdang ini juga menjaga dan menguruskan sebilangan anak-anak yatim berketurunan Hindu.

sangamPengerusi Hindu Sangam Encik Sivan LLB dalam ucapannya meminta Kerajaan Negeri memberi bantuan terhadap beberapa usul yang diutarakan. Antara usul berkenaan adalah:

1. Pengecualian cukai tanah untuk kuil
2. Peruntukan Tahunan (State Grant)
3. Mewartakan semua kawasan kuil dan kawasan kubur (Hindu).
4. Kelulusan segera dalam permohonan pengubahsuaian kuil-kuil Hindu.
5. Membina tempat pembakaran mayat (crematorium).
6. Malaysia Hindu Sangam harus dirujuk dalam isu-isu agama Hindu.
7. Jawatankuasa Khas Hal Ehwal Bukan Islam harus ditubuhkan di Peringkat Daerah.

Dalam ucapan penoh semangat, YAB MB menggesa agar semua kaum tidak mengira bangsa dan agama, bersatu dalam membentuk semangat Malaysia yang berjaya.

mb perakBeliau meminta agar semua pihak memberi masa untuk Kerajaan PR yang baru dibentuk mentadbir dan mengurus kerajaan negeri ini. Segala masalah berhubung hal-ehwal Bukan Islam telah dipertanggungjawabkan kepada YB Datuk Ngee Khor Ham. Beliau percaya dengan kewibawaan dan integriti YB Datuk Ngee akan dapat menyelesaikan masalah ini dengan secepat mungkin.

Kesimpulan

Sehari bersama MB Perak banyak mengajar kita bahawa perjuangan ini masih terlalu panjang. Kesabaran, keredhaan dan ketelusan merupakan tonggak untuk mencapai perjuangan yang hakiki. Lantaran pengorbanan dari setiap golongan termasuk isteri dan keluarga adalah amat-amat diperlukan.

Semoga kejayaan bersama orang yang ikhlas dan benar. Amin.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |