+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 10, 2008

SAH...Sanusi ditamatkan perkhidmatan di UIA

Agenda daily

Persoalan mengenai kedudukan Tan Sri Sanusi Junid sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa (UIA) hari Selasa terjawab apabila beliau mengesahkan telah menerima surat penamatan khidmatnya di universiti berkenaan.
Berdasarkan kenyataan media yang diedarkan kepada media sebelum sidang medianya bermula kira-kira jam 4 petang, Sanusi memaklumkan, beliau menerima surat yang ditandatangani oleh Sultan Pahang selaku Ketua Perlembagaan UIA tersebut hari Rabu (9 Jun 2008).

Sanusi dalam kenyataanya mendakwa, beliau percaya penamatan khidmatnya sebagai Presiden UIA bukanlah atas kehendak Sultan Pahang selaku Ketua Perlembagaan tetapi disebabkan adanya desakan daripada pentadbiran kerajaan.

Berdasarkan kepada perlembagaan UIA, perlantikan dan penamatan khidmat Presiden adalah tertakluk di bawah bidang kuasa Ketua Perlembagaan.

UIA yang ditubuhkan di bawah Akta Syarikat tidak terletak di bawah bidang kuasa Kementerian Pengajian Tinggi tetapi sebaliknya mempunyai kuasa otonomi dalam soal perlantikan dan penamatan perkhidmatan seseorang di universiti berkenaan.

Isu kedudukan Sanusi menjadi topik yang hangat diperkatakan ekoran tindakannya keluar dairpada UMNO kerana sudah hilang keyakinan terhadap kepimpinan negara.

Dalam perkara yang sama, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ismail Sabri Yaakob pernah mencadangkan agar Datuk Mokhzani Mahathir turut melepaskan jawatannya sebagai Pengerusi Sepang International Circuit (SIC) dengan alas an secara prinsip jika Mokhzani keluar UMNO kerana tidak yakin dengan kepimpinan Perdana Menteri, beliau tidak seharusnya terus pegang jawatan yang dilantik oleh Perdana Menteri.

Ekoran kenyataan itu, timbul pandangan bagaimana pula dengan kedudukan Sanusi di UIA yang juga keluar UMNO kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Agendadaily pernah melaporkan kenyataan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin yang menegaskan, kuasa melantik atau menamatkan perkhidmatan Sanusi terletak di bawah bidang kuasa Sultan Pahang selaku Ketua Perlembagaan.

Tegas Khaled, kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk menamatkan perkhidmatan Sanusi kerana kuasa terletak di tangan Ketua Perlmbagaan dan akta universiti itu tidak berada di bawah bidang kuasa kementeriannya. – 10/6/2008


-----------------------------

Selepas Mokhzani...Sanusi di UIA macam mana



Setelah heboh cerita pasal Datuk Mokhzani Mahathir perlu letak jawatan Sepang International Circuit (SIC) ada pihak yang bertanya bagaimana pula dengan kedudukan bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Sanusi Junid yang kini menjadi Presiden Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Jika lihat kepada tindakan Sanusi, ia tidak ada bezanya dengan apa yang dilakukan oleh Mokhzani. Kedua-dua mereka secara terbuka telah menyatakan tidak percaya dengan kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Dalam kes Mokhzani, alasan yang diberikan agar beliau berundur daripada jawatan itu kerana secara prinsip, bagaimana beliau boleh kekal pada jawatan Pengerusi SIC sedangkan beliau dilantik oleh Abdullah dan beliau pula telah hilang keyakinan kepada Abdullah.

Selepas isu Mokhzani dibangkitkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ismail Sabri Yaakob dan disokong oleh Menteri Pelancongan, Datuk Azalina Othman Said, kini ada yang tertunggu-tunggu apa pula langkah Kementerian Pengajian Tinggi yang diterajui Datuk Seri Abdul Khaled Nordin berhubung kedudukan Sanusi.

Logiknya menurut beberapa pemerhati, jika Mokhzani diminta berundur, Sanusi juga yang sudah hilang keyakinan kepada kepimpinan negara sepatutnya menerima desakan yang sama.

Namun Khaled ketika dihubungi oleh Agendadaily menjelaskan, beliau buat masa ini hanya meneliti perkembangan yang membabitkan kedudukan Sanusi.

Ditanya tidakkah beliau akan membuat desakan atau mengambil sebarang tindakan terhadap Sanusi, Khaled menjelaskan, UIA ditubuhkan di bawah akta syarikat.

“Perlantikan beliau dibuat oleh ke bawah Duli Tuanku Sultan Pahang selaku Ketua Perlembagaan UIA… terserah kepada Tuanku Sultan Pahang…saya tidak mahu membuat sebarang kenyataan yang boleh merumitkan lagi keadaan,” ujar beliau. – 3/6/2008

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |