+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 10, 2008

Pemukiman MT UMNO…semua gam mulut

Agenda daily



Ia pertama kali pernah diadakan.Apa lagi ditengah macam-macam cerita yang berlegar.Jadi tidak hairanlah ramai yang nak tahu sangat apa yang dibincangkan oleh para pemimpin utama UMNO hingga kena bermukim selama satu setengah hari di Holiday Inn Glenmarie di Shah Alam.

Andaian yang dapat dibuat pasti ia melibatkan segala macam hal-hal sulit untuk berdepan dengan senario politik semasa.




Makanya usaha para wartawan untuk korek sana...korek sini mengenai hal-hal yang dibincangkan semasa program pemukiman para ahli Majlis Tertinggi UMNO itu yang berakhir lewat pagi Jumaat tidak dapat apa-apa.

Tiada kenyataan rasmi dikeluarkan maupun satu sidang akhbar diadakan.



Para wartawan yang menunggu Presiden UMNO Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak di lobi utama pada waktu tengahari kemudiannya mendapat tahu mereka telah berangkat pulang melalui ‘ jalan belakang’.

Sebelum itu beberapa ahli Majlis Tertinggi yang ditemui semasa berjakan keluar untuk pulang enggan mengulas apa-apa mengenainya.



Ada antara mereka cuma tersenyum dan menolak permintaan wartawan bagi mendapatkan maklumat atau ulasan mengenai hasil perbincangan.

Seorang anggota secara berseloroh berkata beliau akan kehilangan jawatannya jika membocorkan maklumat mengenai perbincangan mereka kepada wartawan.



Pemukiman itu diadakan bagi membincangkan hala tuju UMNO selain merangka strategi untuk mengembalikan sokongan rakyat terhadap parti itu yang merosot dalam pilihan raya umum 8 Mac lepas.

Program itu dimulakan Khamis selepas Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Presiden UMNO menyampaikan amanatnya.



Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Timbalan Presiden UMNO, dan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor turut menyampaikan taklimat masing-masing.

Perbincangan yang diadakan dalam tiga kumpulan itu, berlangsung sehari suntuk sehingga lewat Khamis malam tadi sebelum disambung pagi Jumaat dan diakhiri dengan sesi rumusan.



Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohd Ali Rustam mempengerusikan sesi perbincangan kumpulan pertama, seorang lagi Naib Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin mengetuai kumpulan kedua dan Ketua Penerangan Tan Sri Muhammad Muhd Taib mengetuai kumpulan ketiga.

Muhyiddin sebelum ini telah menyatakan bahawa pemukiman itu adalah bagi membolehkan UMNO merangka strategi jangka panjang dan jangka pendek bagi menawan hati dan pemikiran rakyat terutamanya golongan muda.



Peserta telah diminta mengemukakan syor-syor mengenai strategi pemulihan untuk dilaksanakan oleh parti.- 6/6/2008

-----------------------------------


Peralihan kuasa sebahagian pelan pemulihan politik UMNO

Pelan Peralihan Kuasa yang disebut-sebut sebagai salah satu isu utama dalam UMNO difahamkan turut menjadi salah satu perkara yang dibincangkan oleh Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada ‘perkampungan’ MT yang berlangsung bermula hari Khamis hingga Jumaat.

Menurut sumber daripada kalangan Ahli MT memberitahu Agendadaily, soal peralihan kuasa perlu ditangani dan diselesaikan kerana ia merupakan isu yang menjadi tumpuan di kalangan ahli-ahli UMNO dan juga rakyat umum keseluruhannya.

“Ia bukan soal mendesak sesiapa meletakkan jawatan tetapi dalam usaha pemulihan politik UMNO, perkara ini sebahagian daripada perkara yang perlu dibahaskan secara terbuka dan diselesaikan,” katanya.

Sumber berkenaan menyatakan demikian di sela-sela bengkel perbincangan Pelan Pemulihan Politik UMNO berhenti rehat tengahari Khamis.

Menurut sumber tersebut, selain soal peralihan kuasa, perbincangan turut menyentuh mengenai perkara-perkara yang termaktub di dalam Perlembagaan UMNO yang perlu dilaksanakan kerana selama ini ia tidak diberi perhatian.

Sebagai contoh kata sumber itu, dalam senario politik sekarang sudah ada pandangan sama ada di kalangan orang Melayu mahupun rakyat umum bercakap tidak perlunya keistimewaan diberikan kepada orang Melayu dan mahukan kesamarataan diberikan kepada semua kaum.

“Pandangan ini adalah hasil persepsi yang UMNO hanya pentingkan orang Melayu dan seolah-olah nafikan hak kaum lain. Sedangkan hakikatnya, dalam Perlembagaan UMNO termaktub UMNO juga menjamin hak kaum-kaum lain. Inilah yang perlu dilaksanakan dan diperjelaskan bagi memastikan UMNO dilihat relevan kepada semua kaum,” ujar beliau.

Mengulas lebih lanjut mengenai perbincangan yang berlangsung ketika ditanya secara keseluruhannya apakah perkara-perkara yang menjadi fokus pelan pemulihan politik UMNO itu, sumber berkenaan secara analoginya memberikan kenyataan berikut:

“Kita hendak merawat penyakit buta iaitu nampak tapi tak melihat. pekak iaitu dengar tapi tidak faham dan bisu iaitu tidak bercakap perkara yang benar.

“Maksudnya, penyakit buta ialah apabila telah terlalu lama berkuasa sampai tidak melihat jalan keluar untuk beri laluan kepada golongan pelapis. Pekak pula taidak mahu mendengar pandangan yang sepatutnya didengar manakala bisu pula tidak berani untuk menyatakan perkara yang sebenar,” jelasnya.

Bagaimanapun ketika ditanya apa yang boleh diharapkan daripada perbincangan pelan pemulihan politik tersebut, sumber itu berkata, berdasarkan perbincangan awal dan keseriusan yang ditunjukkan oleh Ahli-Ahli MT, beliau yakin satu pelan yang konkrit akan dapat dihasilkan dan boleh mengembalikan semula keyakinan rakyat kepaa UMNO. – 5/6/2008

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |