Oleh Abdul Halim Yusoff
KUALA LUMPUR: Kerajaan memutuskan untuk tidak meneruskan cadangan projek pembangunan sistem kereta api laju yang menghubungkan Kuala Lumpur-Singapura kerana projek itu memerlukan kos yang terlalu tinggi.
Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU) di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Sulaiman Mahbob, berkata kerajaan memutuskan untuk tidak menyokong pelaksanaan projek itu selepas meneliti cadangan yang dikemukakan mengenainya.
"Kerajaan tidak akan meneruskan projek kereta api laju itu kerana berdasarkan model kewangan dibentangkan syarikat konsesi, kita perlu menanggung beban kos kewangan yang besar," katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini semalam.
Sulaiman berkata, pihaknya juga sudah memaklumkan keputusan kerajaan itu kepada kementerian, jabatan dan syarikat berkaitan tetapi enggan mengulas lanjut.
Projek kereta api laju yang dianggar memerlukan pelaburan berjumlah kira-kira RM8 bilion itu dicadangkan syarikat prasarana dan pembinaan YTL Corporation Bhd (YTL Corp). Minggu lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dilaporkan berkata kerajaan tidak mahu menanggung beban kewangan dan risiko melaksanakan projek kereta api laju itu kerana ia adalah inisiatif swasta.
Sebelum itu, Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, pula dilaporkan berkata kerajaan belum membuat sebarang keputusan mengenai projek itu, justeru ia dianggap sebagai tidak wujud.
Projek itu mendapat reaksi berbeza pelbagai pihak kerana dibimbangi merugikan negara, selain boleh menjejaskan pendapatan Penerbangan Malaysia (MAS) dan daya saing Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang disasarkan menjadi hab penerbangan serantau.
Baru-baru ini, Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu Bhd (KPPKTMB) turut membantah cadangan projek itu kerana mendakwa ia boleh merugikan negara dalam pelbagai aspek.
Pengarah Urusan YTL Corp, Tan Sri Francis Yeoh, yang mengemukakan idea projek kereta api laju itu pada Januari 2007, dilaporkan berkata pelaksanaannya boleh membantu menjimatkan subsidi minyak yang ditanggung kerajaan.
Sementara itu, penganalisis menganggarkan kos projek kereta api laju itu mungkin mencecah RM11 bilion, selepas mengambil kira kos pengambilalihan tanah dan pembinaan prasarana, khususnya berikutan kenaikan harga minyak serta bahan binaan.
0 comments:
Post a Comment