+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, April 3, 2008

TV3....dengar teguran Mufti tau!!!!Jangan degil sangat!!!

Assalamualaikum,

Saya terpanggil untuk berkongsi maklumat tentang Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang telah memberi teguran kepada TV3 dengan menhantar surat kenyataan rasmi supaya memberikan berita sahih dan adil tanpa sebarang provokasi.

Beliau menyatakan di dalam suratnya, Islam menuntut agar setiap insan bersifat adil dalam semua perkara. Kebencian, tidak puas hati dan permusuhan ke atas seseorang, atau sesuatu golongan tidaklah membolehkan kita membuat laporan yang tidak adil terhadap mereka. Ada dinyatakan juga,

Firman Allah dalam Surah al-Maidah:8:

(maksudnya): Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan.Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan".
Baca surat kenyataan penuh di sini.


Saya berharap, pihak TV3 mengambil serius tentang perkara yang dibangkitkan oleh Dr Asri ini, kerana apabila seorang tokoh agama melontarkan pandangannya terhadap sesuatu perkara, memanglah ada sesuatu yang tak kena pada perkara itu. Dalam konteks ini, TV3 perlu mengambil pendekatan drastik dengan melaporkan berita yang adil dan bersih tanpa sebarang provokasi. Pihak TV3 harus tahu bahawa mereka memberi pengaruh yang kuat kepada masyarakat. Oleh sebab itu, saranan Dr Asri ini sememangnya relevan dengan keadaan semasa sekarang yang mana rakyat memerlukan maklumat yang tepat, adil dan sahih. Bukan sekadar berita dan maklumat yang berpihak kepada satu pihak sahaja.

Saya sendiri pun meluat tengok berita di TV3 lagi-lagi masa nak pilihanraya tempohari. TV3 tidak memberi ruang kepada pembangkang untuk melontarkan idea dan gagasan mereka kepada rakyat. Sikap berat sebelah inilah punca rakyat beralih sokongan kepada pembangkang. Rata-rata golongan muda mula melayari internet untuk mencari berita yang adil, tepat dan sahih. Setiap provokasi yang dipaparkan di TV3, akan di cari oleh golongan rakyat yang sangsi di dalam internet untuk menentukan kebenaran dan kesahihannya. Rentetan daripada itu, apabila mereka mendapati TV3 memberikan laporan yang tidak adil, maka mereka terus mempercayai internet sebagai sumber berita yang tepat dan sahih. So, jangan marah pada rakyat kerana mempercayai blog. Fikir secara rasional. Ingat TV3!!!! Anda diperhati dan dinilai.

Jangan biarkan kempen yang dicadangkan oleh pembangkang untuk boikot TV3 disokong oleh semua rakyat Malaysia. Ambil langkah drastik sebelum anda diboikot. Ingat pesan orang tua-tua dulu, " jangan dah terhantuk, baru terngadah....".

catatan: orangkita (3 april 2008, 11:30 am)
http://sangpemantau.blogspot.com/

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |