+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, May 17, 2008

Poli-fiksyen 3 : Bila Anwar Marah

Matsamankati

Tarikh: 16 Mei 2008
Tempat: The Chattrapathi Shivaji International Airport, Mumbai

Aku berada di Mumbai untuk menghadiri satu seminar mengenai Human Rights anjuran Mumbai Initiative for Human Rights Education (MIHRE) sebagai wakil SUARAM. Anwar Ibrahim juga telah dijemput untuk memberi ucaptama dalam seminar ini.

Selesai berucap, Anwar bersalam dengan peserta dan bila terserempak dengan aku, dia tak mau salam. Dia tunjuk dengan jari telunjuk kat muka aku, "Aku nak jumpa hang!". Fuh! Pasai apa pulak? "Tunggu balik kat Malaysia la.." aku jawab balik.

Aku tak tau Anwar pi mana lepas tu. Tapi bila sampai kat Mumbai Airport, aku terserempak sekali lagi. Kali ini dia seret aku masuk bilik VIP. Aku cakap kat dia, "aku naik Jet Airways. Mana boleh masuk bilik VIP!" Tapi dia seret jugak. Dia buat bilik VIP kat airport ni macam rumah dia kat Segambut.

Belum sempat masuk kedalam, Anwar dah mula bising. "Hang pi tulis cerita pasai makan pasemboq kat Esplanade pasai apa? Cerita tu punya pasai, la ni Umno dah buat macam-macam. Hang betui-betui perosak!"

"Hello, brader!" Aku jawab balik. "Cerita tu fiksyen saja. Tarikhnya pun 31 Ogos 2008. Lambat lagi."

"Mat, fiksyen tu cerita rekaan, tapi hang tulis yang betui."

"Mana aku tau betui tak betui! Aku main reka saja."

"hang kata, kita perlukan 42 MP untuk mengambil alih kerajaan. Hari ni, Raja Petra pulak tulis dah ada 43. Hang baca ni! Anwar has very cleverly placed 43 Barisan Nasional Members of Parliament in his pocket Sapa bagi tau hangpa rahsia ni?"

"Mungkin Petra pun main tembak kot?" aku mula cari escape route.

"Raja Petra, kalau tak cukup bukti dia tak tulis punya. Aku nak tau sapa yang cerita kat hangpa semua! Hari tu hang tulis 9 Pas 3 DAP nak keluar kalau 42 ni masuk PR."

"Tak betui ka?" aku tanya balik.

"Masa tu memang betui, tapi la ni yang 3 DAP tu dah OK dah. Cuma yang 9 Pas ni susah sikit. Depa kata kalau lompat, tak bermoral."

Aku pun cuba jadi adviser tak bertauliah kat Anwar. "Brader! You pi explain kat Nik Aziz, ni bukan lompat. Kalau depa keluar kerajaan masuk pembangkang, tu memang lompat. Tapi yang ni, depa keluar kerajaan, join kita dan kemudian jadi kerajaan, macam mana kata lompat? Kalau keluar kerajaan masuk pembangkang, yang tu boleh la kata lompat. Ni keluar kerajaan, masuk kerajaan. Yang Nik Aziz dok bela AlKataki tu tak pa?"

"Whoa! Hang baru sehari kat Mumbai ni, otak hang pun dah macam Shivaji no!" Anwar perli balik. Ni, pasai Berahim Ali tu, hang perli dia pasai apa? Hang tulis, "Yang tu hang tok sah cari. Nik Aziz pun dah pening kepala" La ni dia dah marah kat aku. Hang baca ni. "Anwar 24 jam berpolitik...." Anwar tunjuk berita Agendadaily melalui Blackberry dia. Malu la, nak tunjuk aku punya Nokia 33sekupang.

"Berahim Ali nak marah pasai apa? Saifuddin pun cakap macam tu."..takpayah runding...pelawa sudah". "Macam mana? Jadi ka tak jadi Pak Lah nak join kita?" aku cuba korek sikit.

"Tak tau nak kata la. I suruh D***** negotitate dengan dia kat Dubai. Depa tengah berbincang kat sana. Tapi hang tok sah gatai mulut pi cerita kat orang!" Anwar bagi warning.

"Tak payah aku cerita. Raja Petra dah dah bagi clue hari ni!" Aku bagi tau balik. " Dah baca belum? Surf MT tengok. Hari ni Petra tulis "As they play the final curtain".

"Hangpa dua ekoq ni memang betui-betui malaun.Mulut tempayan!"

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |