+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, July 5, 2008

Bekas Timbalan Menteri Akan Sertai Pas? Siapa?

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Editor
Saturday, 05 July 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita7/bendera.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Blog MSO yang dirakam oleh KL Pos telah memaparkan berita yang menimbulkan tandatanya? MSO mengatakan bahawa seorang Bekas Timbalan Menteri akan menyertai PAS.
MSO menyatakan kedudukan dan keyakinan PAS untuk muncul sebagai parti alternatif menggantikan UMNO semakin teguh lagi apabila seorang tokoh UMNO akan menyertai parti itu tidak lama lagi.

Tokoh berkenaan seorang bekas ahli jemaah menteri di era Mahathir Mohamad dikatakan akan membuat pengumuman rasmi pada minggu depan di hadapan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang.

Tokoh berkenaan yang mendiamkan diri ekoran krisis pemecatan Anwar Ibrahim melanda pada tahun 1989 dikatakan memilih PAS kerana yakin dengan PAS.

Sebelum ini beliau beberapa kali dipujuk agar menyertai PKR namun tidak berhasil.

Penyertaan ke dalam PAS menunjukkan tokoh berasal dari negeri di Pantai Timur itu yakin dengan Pas dewasa ini
Persoalannya siapakah tokoh itu?

Apabila mSO menyebut Pantai Timur, tidak terfikir sama sekali dalam kepala bahawa ianya mungkin tokoh dari Pahang.

Tidak juga nampak tokoh-tokoh bekas UMNO Kelantan, kerana sekiranya tokoh kelantan pasti MSO menyebitkan akan bertemu dengan Tok Guru Nik Aziz.

Sehingga tika itu, hanya ada beberapa nama sahaja dalam ingatan yang pernah menjadi Timbalan Menteri pada era Mahathir yang berasal dari Terengganu adalah, Datuk Manan dan Datuk Tengku Mahmud.

Datuk Manan memang berasal dari Kuala Terengganu, kalu tak silap pernah menjadi Ahli Parlimen Kuala Terengganu mewakili Semangat 46.

Namun Datuk Manan awal-awal lagi telah terkeluar dari senarai tokoh yang akan menyertai PAS itu kerana beliau pernah menjadi Menteri penuh, iaitu Menteri Pertanian.

Datuk Tengku Mahmud Mansor memanglah orang lama dalam politik di Terengganu dan lama juga berkhidmat sebagai Timbalan Menteri kerajaan Pusat.

Walaupun mungkin tidak mustahil beliau boleh menyertai PAS, tapi amat sukar untuk seseorang yang berfikiran waras akan mempercayai bahawa Datuk Tengku Mahmud akan menyertai PAS !

Carian terus dibuat dan akhirnya berjumpalah dengan sebuah artikel yang diluar kotak pemikiran, kerana selama ini tidak ada dalam memori ini bahawa tokoh itu adalah orang Terengganu.

Sebaliknya ia terlalu dekat dengan politik negeri Terengganu kerana ayahnya adalah bekas Menteri Besar Terengganu.

Catatan sebaris ayat sahaja dari sebuah laman ensikelopedia percuma internet akhirnya memberikan jawapan yang paling hampir!

“Suhaimi was born as the son of former Menteri Besar of Terenganu, Dato' Perdana Menteri Di Raja Dato' Seri Setia Raja Kamaruddin Idris.”

http://buletinonline.net/images/berita7/suhaimipas.jpg Iya, Dato’ Suhaimi Kamarudin, bekas Timbalan Menteri Pelajaran dan juga bekas Timbalan Menteri Pertanian zaman Mahathir.

Beliau adalah tokoh Belia 4B paling lama yang menjadi Presiden Kedua pertubuhan itu sejak tahun 1968 sehingga 1991.

Sejarah beliau dalam UMNO agak dramatic juga di mana beliau hanya kalah 10 undi sahaja kepada Penasihat Parti Keadilan

Rakyat (PKR) dato Seri Anwar Ibrahim dalam pertandingan sengit merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO dalam tahun 1982.
Kemudian apabila YBM Tengku Razaleigh Hamzah bertempur dan kalah dengan Mahathir 1987, Dato’ Suhaimi telah bersama-sama Tengku Razaleigh dalam Semangat 46.

Apabila hayat Semangat 46 tamat tujuh tahun kemudiannya, juga bersama-sama Ku Li, Dato’ Suhaimi menyertai semula UMNO.
Namun namanya sudah dilupakan dalam zaman pemuda UMNO ‘hip-hop’ ala ‘Khairy’ sekarang,

Sekiranya benar Dato’ Suhaimi adalah tokoh tersebut yang dimaksudkan oleh MSO, AlhamduliLlah, segala puji bagi Allah!

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |