+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, April 8, 2008

Hindraf dipolitikkan: Syed Hamid

Mstar Online

07-04-2008 07:18:30 PM

PUTRAJAYA: Keengganan penyokong Hindu Rights Action Force (Hindraf) menyerahkan satu memorandum kepada pegawai Kementerian Dalam Negeri mendesak lima orang pemimpin pertubuhan itu yang kini ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dibebaskan, menunjukkan kes ini bermotif politik.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata sekumpulan 50 orang penyokong Hindraf ke kementerian itu pagi tadi untuk menyerahkan memorandum itu kepada pegawainya kerana beliau sibuk.

"Oleh kerana mereka tidak dapat menyerahkannya kepada saya, mereka enggan memberikan memorandum itu kepada pegawai saya.

Saya terlalu sibuk kenapa mereka tidak menyerahkannya kepada pegawai saya. Ini menunjukkan bahawa mereka ada motif politik.

"Kumpulan itu terdiri daripada dua anggota Parlimen. Mereka mengeluarkan satu ugutan dengan mengatakan bahawa jika saya tidak terima memorandum itu, mereka akan menganjurkan satu lagi reli di Kuala Lumpur.

Tolong jangan ancam kebajikan negara kerana ia akan menyebabkan kerajaan tidak ada pilihan lagi selain melindungi negara, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kursus Perintis bagi Latihan Kesedaran mengenai Respon Keadilan Jenayah terhadap Pengedaran Manusia untuk Hakim dan Pendakwa Raya Asean.

Kursus itu dianjurkan bersama kementerian tersebut dan Projek Pengedaran Manusia Rantau Asia yang beribu pejabat di Bangkok, Thailand.

Beberapa minggu lepas, beberapa pertubuhan termasuk MIC, telah membuat gesaan supaya pemimpin Hindraf yang ditahan itu dibebaskan.

Pada 13 Dis tahun lepas, lima pemimpin itu yang ditahan, M. Manoharan, P. Uthayakumar, V. Ganabatirau, R. Kenghadharan dan K. Vasanthakumar kerana menganjurkan reli besar-besaran di Kuala Lumpur dan meminta beberap tuntutan bagi kepentingan kaum India di negara ini.

"Saya tidak boleh ulas mengenai isu ini kerana kes ini kes mahkamah berikutan kelima-lima pemimpin itu telah memfailkan permohonan habeas corpus meminta mereka dibebaskan.

Peguam mereka telah menyampaikan kes mereka dan segalagalanya dibuat mengikut undang-undang. Jadi macam mana saya boleh komen, apabila perkara ini belum lagi diputuskan," kata Syed Hamid.

Ditanya jika kerajaan, terutamanya polis, akan bertindak menghalang reli yang dirancang itu, Syed Hamid berkata ancaman tersebut menyebabkan pihak berkuasa dalam keadaan dilema.

Jika kita ambil tindakan terhadap penganjur seperti reli, kita dituduh menyalahgunakan hak mereka untuk mengadakan perhimpunan aman tetapi reli itu juga melanggari hak rakyat Malaysia lain yang mahukan ketenteraman awam...jadi apa yang kita boleh buat," tambah beliau.

Syed Hamid berkata pihak berkuasa mahu menjaga ketenteraman awam dan melakukan apa saja bagi memastikan keselamatan awam dijaga sepanjang masa. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |