+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, April 19, 2008

Cuepacs tidak jadi boikot

KUALA LUMPUR - Tidak jadi boikot!

Itu keputusan sebulat suara ahli-ahli Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang membatalkan hasrat mereka sebelum ini sempena sambutan Hari Pekerja.

Presidennya, Omar Osman pada sidang akhbar di ibu pejabatnya semalam memberitahu, kesatuan itu akan sama-sama menyertai dua sambutan Hari Pekerja yang akan diadakan termasuk Sambutan Hari Pekerja Peringkat Cuepacs di Johor pada 1 Mei ini.

Ditanya apakah faktor-faktor yang menyebabkan Cuepacs menukar pendiriannya, ulas beliau:

"Kita telah berjaya dalam lima tuntutan tersebut dan gagal dalam satu perkara iaitu honorarium dan kongres telah membahaskannya serta ambil kira pandangan hasil pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam.

"Dengan itu, kita telah membatalkan boikot kita dan mesyuarat kongres pada 2 April lalu ditolak,"

Kelima-lima tuntutan yang diterima itu adalah berkaitan kadar pencen, lanjutan umur persaraan, pemansuhan peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), pemberian semula elaun kritikal dan penambahan elaun perumahan.

Bagaimanapun, tuntutan Cuepacs supaya kakitangan awam diberikan honorarium RM2,000 tidak dapat diterima kerajaan.

Kata putus itu dicapai selepas kesatuan itu mengadakan pertemuan selama 45 minit bersama Perdana Menteri bagi membincangkan enam tuntutan kongres itu di Jabatan Perdana Menteri kelmarin.

Ujar Omar, pengumuman rasmi mengenainya akan dibuat oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam masa terdekat ini iaitu sebelum sambutan Hari Pekerja pada 1 Mei ini.

Ditanya adakah keputusan tidak memboikot seperti memberi gambaran Cuepacs tunduk kepada tekanan kerajaan, kata Omar:

"Bukan tunduk... kita tak dapat satu tuntutan saja, kita dapat lima tuntutan itu sebenarnya untuk jangka masa panjang.

"Kejayaan ini merupakan sejarah dalam Cuepacs (peroleh lima daripada enam tuntutan) dan soal honorarium, tuntutannya bukan sejak lima hingga enam tahun lalu, kita minta pada 2007,"

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |