+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 5, 2008

Abim: Laporan terhadap Tengku Mahkota K'tan tidak sesuai

Malaysiakini

Jimadie Shah Othman | May 5, 08 2:52pm

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menyifatkan laporan polis pengerusi DAP, Karpal Singh terhadap Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra sebagai melampai batas dan amat tidak sesuai apabila berurusan dengan keluarga diraja.

yusri abim“Sebagai seorang ahli politik, kami masih tertanya-tanya apakah yang bermain-main dalam fikiran Karpal apabila membuat keputusan itu," kata presiden Abim, Yusri Mohamad.

"Karpal harus memikirkan cara yang lebih hormat dan wajar membuat maklum balas terhadap Tengku Mahkota itu," katanya dalam satu kenyataan.

Pada masa yang sama, tambahnya, Abim sangat setuju dan menyokong pandangan Istana Kelantan untuk menamatkan kontroversi ini.

"Kami melihat ini sebagai perkara malang, sebagai rakyat yang taat, perkara ini yang boleh diuruskan dengan lebih mudah, tidak seharusnya menimbulkan masalah dan dipolitikkan,” katanya.

karpal singhKetika dihubungi Malaysiakini hari ini, Yusri menyatakan kekesalannya terhadap tindakan pemimpin DAP tersebut.

'Tidak wajar

Beliau melihat institusi diraja sebagai payung rakyat dan oleh itu tindakan Karpal membuat laporan polis itu sama sekali tidak wajar.

“Perkara yang dikatakan oleh Tengku Mahkota pun bukanlah jelas menghasut. Ia masih boleh dibincangkan lagi,” tambahnya.

Ketika merasmikan perhimpunan perpaduan Melayu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di ibunegara baru-baru ini, Tengku Mohammad Faris dilaporkan bertitah bahawa adalah tidak wajar bagi kaum-kaum bukan Melayu yang mendapat kerakyatan, menuntut persamaan hak dan keistimewaan sebagaimana orang Melayu.

bbpm tengku faris 120408 tengku farisBaginda dilaporkan bertitah, semua rakyat bersatu dan tidak harus ada ungkit mengungkit mengenai hak dan keistimewaan orang Melayu.

Perhimpunan itu yang disertai hampir 1,000 orang itu adalah anjuran Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM).

Dalam kenyataaan yang sama juga, Yusri mengulas cadangan presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting, berhubung perdebatan mengenai isu agama dan kaum, yang menurutnya harus mengambilkira persepektif Melayu-Islam.

Mahkamah Syariah


“Keluar dari Islam adalah isu agama yang spesifik dan lanjutan daripada larangan ini, kebenaran mestilah diberikan kepada autoriti agama yang sesuai untuk memutuskannya,” katanya.

Ditanya mengenai -institusi-institusi yang beliau maksudkan itu, Yusri berkata, mereka adalah para mufti, jabatan agama negeri-negeri serta mendapatkan pandangan persatuan Cina-Muslim dan persatuan India-Muslim.

Beliau melihat Kes Lina Joy sebagai panduan untuk ‘menguruskan’ masalah tersebut.

Yusri berkata, mantan Ketua Hakim, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, dalam penghakiman majoriti, memutuskan bahawa pihak yang berautoriti adalah Mahkamah Syariah.

“Yang Arif juga berkata bahawa cara seseorang itu meninggalkan agamanya ditentukan oleh agama itu sendiri. Dengan kata lain, seseorang itu tidak boleh meninggalkan agama yang dianutnya mengikut pandangan mereka sendiri,” katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |