+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 28, 2008

Kebebasan Bersuara Bukan Alasan Untuk Menghina, Kata Abdullah

Bernama


Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak menyampaikan ucaptama bagi pihak Perdana Menteri pada Kemucak Media Asia 2008 yang berlangsung selama dua hari di Kuala Lumpur. Foto: Mazlan Samion

KUALA LUMPUR, 27 Mei (Bernama) -- Kebebasan bersuara tidak boleh digunakan sebagai alasan untuk memburuk-burukkan orang atau menghina agama lain, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Jika inilah keadaannya, maka tidak adalah undang-undang melarang fitnah atau undang-undang yang menghukum mereka yang mencetuskan keganasan kaum," kata Perdana Menteri pada Sidang Kemuncak Media Asia di sini hari ini. Ucapannya dibacakan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kebebasan bersuara adalah hak asasi, bukannya mutlak," katanya.

Abdullah berkata memang sukar untuk menentukan perbezaan antara rasa tidak hormat dan percanggahan pendapat, serta antara pendapat dan pemikiran yang membawa fitnah atau yang menghasut.

"Dalam hal ini, saya berpendapat pembaca, baik media tradisi atau media baru, perlu tahu dan matang untuk membezakan antara fakta dan sindiran dan tuduhan tidak berasas.

Abdullah berkata kerajaan akan terus menyokong kewartawanan beretika dan agensi atau syarikat yang melaksanakannya.

"Kita tahu dan terima bahawa media memainkan peranan penting dalam usaha membangunkan negara. Ia juga penting kepada tadbir urus yang baik," katanya. Perdana Menteri berkata negara memerlukan satu media yang bebas dan bertanggungjawab.

Abdullah juga mencadangkan diperkenal dasar yang boleh memantapkan penggunaan media memandangkan teknologi komunikasi baru mampu menjadi alat untuk tadbir urus yang baik.

Teknologi komunikasi baru amat membantu ke arah meluangkan akses kepada maklumat dan perkhidmatan kerajaan, kata Perdana Menteri.

"Bagaimanapun, rangkaian dan infrastruktur yang lemah masih menjadi penghalang kepada usaha menyelesaikan masalah pembangunan. Masih ramai rakyat kita tidak mempunyai akses kepada teknologi ini," katanya.

Oleh itu, kata Abdullah, media tradisi seperti televisyen, radio dan akhbar, terus memainkan peranan itu.

Dalam meluaskan infrastruktur jalur lebar, usaha perlu dijalankan untuk memastikan kebaikannya tidak terhad kepada golongan tertentu sahaja, katanya.

"Kita perlu meningkatkan mutu latihan tenaga kerja untuk membantu dalam pertumbuhan sektor maklumat dan komunikasi," kata Perdana Menteri.

Beliau juga mencadangkan agar usaha dilakukan untuk membangunkan kandungan tempatan bagi menghapuskan perbezaan bahasa yang merupakan halangan besar kepada kemunikasi.

Abdullah berharap media tidak akan menggugat keharmonian kaum dan agama sehingga memudaratkan keselamatan dan ketenteraman awam.

"Ini sememang sukar kerana terdapat media yang memenuhi kehendak kaum berbeza yang mempunyai sensitiviti agama tersendiri," katanya.

Mengenai media baru, beliau berkata media tradisi mampu mengekalkan kelebihannya walaupun ia kehilangan penguasaan dalam menarik pembaca.

Kepada pengamal media tradisi, beliau berharap mereka akan terus berpegang kuat kepada nilai-nilai seperti ketepatan, kebijaksanaan dan kesaksamaan.

"Nilai-nilai inilah yang membezakan anda dengan lambakan maklumat yang kita ada sekarang," kata Abdullah.

-- BERNAMA .

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |