+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, September 9, 2008

Pecat Ahmad, tahan di bawah ISA - Wanita Gerakan

Harakahdaily

M Khaleel Kas

Tue | Sep 09, 08 | 11:47:08 am MYT

KUALA LUMPUR, 9 Sept (Hrkh) -Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Dato' Ahmad Ismail perlu dipecat daripada Umno dan segera ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Gesaan ini dibuat oleh Ketua Wanita Gerakan, Dato' Tan Lian Hoe kerana Ahmad didapati membuat kenyataan berbaur perkauman.

Beliau yang membuat kenyataan di satu sidang akhbar di ibu pejabat Gerakan pagi ini memberitahu, Wanita Gerakan hari ini mendesak supaya Ahmad dipecat dari Umno kerana membuat kenyataan berbaur perkauman.

Menurutnya dalam laporan Malaysiakini, Abdullah mesti memastikan Ahmad ditahan segera di bawah ISA kerana memainkan isu perkauman.

Katanya, perbuatan Ahmad yang berterusan mengecam masyarakat Cina, menjadi ancaman kepada keselamatan negara.

Beliau bimbang ia boleh mencetuskan rusuhan kaum sepertimana yang berlaku pada 13 Mei 1969.

Tan juga berkata, ahli-ahli Gerakan kecewa dan marah dengan tindak tanduk penyokong Ahmad semalam yang bertindak mengoyak gambar pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.

"Bagaimana pula reaksi ahli-ahli Umno jika gambar presiden mereka dikoyak seperti itu," tambahnya.

Semalam, Ahmad meneruskan perang mulutnya terhadap Dr Koh dengan menuduh pemimpin Gerakan itu memainkan isu tersebut.

Ahmad juga mendesak supaya Barisan Nasional (BN) menyingkirkan Gerakan daripada BN.

Ahmad turut memberi amaran kepada masyarakat Cina supaya jangan memainkan isu-isu mengenai orang Melayu.

Dalam reaksinya malam tadi, Abdullah mengecam tindak tanduk Ahmad dan akan bersemuka dengan ketua Umno Bukit Bendera itu hari ini.

Sementara itu, Mstar Online melaporkan Gerakan Pulau Pinang mebuat keputusan memutuskan hubungannya dengan Umno negeri itu berkuatkuasa serta-merta ekoran daripada kenyataan terbaru Ahmad Ismail yang didakwa berbau perkauaman.

Koh berkata keputusan itu dipersetujui dalam satu mesyuarat tergempar yang dihadiri oleh semua ahli jawatankuasa perhubungan negeri.

Beliau berkata, ahli Gerakan berasa amat terkejut dan marah serta mengutuk tindakan serta tingkahlaku Ahmad yang disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab.

Koh memberi tahu kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tergempar jawatankuasa perhubungan Gerakan Pulau Pinang malam tadi.

Beliau turut menyelar tindakan Ahmad yang menyifatkan masyarakat Cina di Malaysia sebagai sama dengan orang Yahudi di Amerika Syarikat yang menguasai ekonomi dan politi, sebagai tidak bertanggungjawab.- mks._

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |