+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, October 31, 2008

BPR: Siasatan kes 'mata lebam' Anwar selesai

Malaysiakini

Oct 31, 08 3:05pm

Badan Pencegah Rasuah (BPR) sudah selesai menjalankan siasatan kes insiden "mata lebam" Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa dalam tahanan 10 tahun lalu.

Ketua Pengarah BPR, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan bagaimanapun tidak dapat menyatakan dengan tepat bila siasatan itu selesai dan menurutnya kertas siasatan sedang dalam proses penelitian.

"Dari segi siasatan dah selesai tapi sekarang sedang dikaji oleh panel bahagian pendakwaan kita," katanya kepada pemberita di Kuching hari ini.

Mengenai bila keputusan siasatan tersebut akan diketahui, Ahmad Said dilaporkan oleh Bernama sebagai berkata, ia terserah kepada panel bahagian pendakwaan untuk menentukannya.

Siasatan itu dijalankan laporan yang dibuat oleh Anwar terhadap Tan Sri Musa Hassan dan Tan Sri Abdul Ghani Patail.

Anwar mendakwa, Musa dan Abdul Gani menyembunyikan fakta dan memalsukan maklumat dalam kes membabitkan serangan fizikal terhadapnya oleh Tan Sri Rahim Noor, waktu itu ketua polis negara, pada 20 September 1998.

Abdul Gani pada ketika itu adalah timbalan pendakwaraya paling kanan, manakala Musa pula ketua pegawai penyiasat kes yang membabitkan Anwar.

Pada 15 Oktober lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz menafikan dakwaan bahawa siasatan kes insiden 'mata lebam' Anwar sudah selesai dan hasil laporan itu mendapati terdapat elemen penyalahgunaan kuasa oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Mohamed Nazri menjelaskan siasatan kes itu dijalankan BPR dan bukan oleh Pejabat Peguam Negara seperti yang didakwa ahli Parlimen DAP bagi Ipoh Timur, Lim Kit Siang.

Mengenai kes kehilangan wang bukti berjumlah RM40,000 dalam peti keselamatan di pejabat BPR Sibu pada September lalu, Ahmad Said berkata kes itu diserahkan kepada polis untuk siasatan manakala BPR turut menjalankan siasatan dalaman.

"Seorang pegawai (BPR Sibu) yang disyaki terlibat telah pun dipindah ke Kuala Lumpur dan sedang disiasat ," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |