+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 20, 2008

Mukhriz desak PM letak semua jawatan

Malaysiakini

Muda Mohd Noor | May 20, 08 6:07pm

Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir hari ini mendesak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya meletakkan semua jawatan - presiden, perdana menteri dan pengerusi Barisan Nasional (BN).

Beliau membuat desakan tersebut dalam satu sidang akhbar di ibunegara lewat petang ini.

Mukhriz bagaimanapun berkata beliau tidak akan mengikut jejak langkah bapanya Tun Dr Mahathir Mohamad dan ibunya Tun Siti Hasmah Mohd Ali keluar daripada Umno.

tiga exco pemuda umno sokong mukhrizMukhriz yang juga exco Pemuda Umno berkata beliau akan menjelajah ke seluruh negara untuk mendesak Abdullah supaya meletakkan semua jawatan tersebut.

Beliau juga mendakwa, mendapat sokongan semua peringkat, termasuk kalangan Pemuda, Wanita dan Puteri Umno.

Turut hadi di sidang akhbar tersebut, kira-kira 20 ketua Pemuda bahagian dari seluruh negara dan tiga exco Pemuda - Kamarul Zaman Kamdias, Azizul Nizam Bidin dan Harison Hassan - untuk menyatakan sokongan terhadap tindakan Mukhriz itu.

Mukhriz berkata, beliau tidak akan meletakkan jawatan dalam Umno sama ada sebagai ahli parlimen dan juga meninggalkan Umno.

"Inilah pendirian saya pada waktu ini. Saya tidak akan teragak-agak untuk mengubah pendirian saya ini sekiranya keadaan tidak beransur pulih," katanya.

Beliau berkata, keputusannya untuk tidak meninggalkan Umno "mungkin mengecewakan bapanya".

Bagaimanapun, Mukhriz berkata, beliau akan menjelaskan pendiriannya kepada bapanya itu.

"Beliau (Abdullah) mesti meletakkan jawatan sebelum mesyuarat cawangan-cawangan Umno bermula Julai ini. Tiada kompromi dalam hal ini.

mukhriz mahathir umno pc 200508 02"Saya juga akan menyokong mana-mana calon yang akan menentang Abdullah dalam pemilihan jawatan (Disember) nanti.

"Saya mendapat sokongan sama ada melalui mesej panggilan telefon dan SMS mengenai tindakan saya ini sebagaimana (sokongan ketika) saya menulis surat kepada Abdullah berundur sebelum ini.

"Dalam perjumpaan dengan perdana menteri hari ini, saya tidak berkongsi pendirian menyokong supaya Abdullah kekal sebagai pemimpin," katanya.

Mukhriz berkata, matlamatnya adalah sama dengan hasrat bapanya iaitu mengembalikan kekuatan Umno kerana jika masalah Umno tidak diselesaikan dengan segera, banyak negeri lain akan kalah dalam pilihanraya umum akan datang.

Beliau menegaskan pemimpin tidak penting, yang penting ialah parti dan kerana itu semua anggota kena selamatkan Umno.

Seperti bapanya, Mukhriz juga berkata, Umno sudah tidak lagi membela orang Melayu.

Menurutnya, Dr Mahathir berkata demikian semata-mata untuk menyelamatkan Umno.

mukhriz mahathir umno pc 200508 01Tetapi katanya, beliau dan rakan-rakannya boleh membawa perubahan dari dalam dan kerana itu beliau tidak memikirkan kedudukan dalam parti.

"Bagi setiap ahli, mereka ada hak sama ada untuk kekal atau keluar parti.

"Saya juga dengar begitu ramai ahli Umno yang mahu keluar parti," katanya, ketika menjawab soalan mengenai ahli Umno di Johor dan Kedah yang keluar parti itu.

Mengenai keputusannya kekal dalam Umno, Mukhriz berkata, lebih sesuai kekal dan beliau juga tidak sempat berbincang dengan rakan-rakan di kawasan parlimen Jerlun.

Bagaimanapun, katanya, ada kawan-kawannya yang berasa sedih kerana beliau tidak mengikut bapanya keluar parti.

"Umno menjadi tidak begitu popular di kalangan ahli dan orang Melayu, malah ramai yang meluat," katanya lagi.

Ketika ditanya siapa yang layak mengambil alih kepimpinan negara dan parti, Mukhriz berkata ia harus diganti mengikut hirarki parti yakni timbalan presiden Datuk Seri Najib Razak.

"Tetapi timbalannya (Najib), terpulang kepada Umno."

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |