+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, November 9, 2008

KDN rayu keputusan mahkamah bebaskan Raja Petra

Mstar Online

KOTA KINABALU: Kementerian Dalam Negeri akan merayu terhadap keputusan mahkamah semalam membebaskan editor laman web Malaysia Today Raja Petra Kamaruddin daripada tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Menterinya, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata walaupun kementeriannya tidak bersetuju dengan keputusan mahkamah itu, keputusan itu tetap dihormati.

"Bagi saya, kalau ada sesiapa yang mengatakan mahkamah di dalam negara kita tidak bebas, ini (keputusan) membuktikan bahawa proses penghakiman dan keadilan di negara kita adalah satu proses yang bebas dan tidak membuat keputusan semata-mata memihak kepada kerajaan.

"Walaupun kita tidak bersetuju dengan keputusan itu, kita akan membuat rayuan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jelasnya, penahanan Raja Petra mengikut ISA merupakan langkah pencegahan sebelum tercetus konflik dan salah faham berasaskan agama akibat penulisan editor itu dalam laman web tersebut.

Katanya, sekiranya perkara yang tidak diingini berlaku berikutan tindakan pihak atau individu tertentu bermakna ISA, yang bertindak sebagai undang-undang pencegahan, tidak berkesan.

"Tetapi mahkamah mempunyai hak untuk mentafsirkan bagaimana sesuatu keputusan yang diambil oleh menteri mengikut kuasa yang diberikan di bawah undang-undang.

"Kuasa itu diberikan di bawah perlembagaan Malaysia untuk mengadakan akta pencegahan," katanya.

Beliau berkata, kementeriannya juga akan mendapatkan penjelasan terperinci daripada mahkamah supaya tidak wujud keraguan dalam mengambil tindakan mengikut peruntukan di bawah ISA, termasuk kuasa menteri dalam membuat keputusan menahan seseorang. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |