+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, June 14, 2008

100 Hari Pertama: Lapuran Awal buat kami d Dubai!

dPerantauan

Sessi bersama pimpinan kanan Pakatan Rakyat d Dubai malam tadi melihatkan sambutan hebat d kalangan rakyat Malaysia pelbagai kaum. Pertemuan kira-kira dua jam setengah juga menarik minat beberapa teman Bosnia dan Mesir. Dan mengasyikkan, sessi malam tadi turut d sertai rakyat Malaysia d Riyadh - melalui video call 3G!

Setakat yang teringat, ini merupakan pertemuaan rakyat dan pemimpin terbesar melibatkan rakyat d sini dan pimpinan Malaysia (selalunya pertemuan dengan pimpinan kerajaan BN bersifat agak formal d hotel). Malam tadi kami bertemu d rumah Fudzail - dan yang hadir terpaksa bayar pula! Kami pakat sedia jamuan rakyat untuk pimpinan Pakatan Rakyat! Walau tiada makanan Free, namun kehadiran amat memberansangkan!

Ketiga-tiga pimpinan, Dato' Seri Anwar Ibrahim, YB Dato' Husam Musa dan YAB Tan Sri Khalid walaupun tiba pada awal paginya, masih penuh stamina. Walaupun mereka tiba dalam pesawat yang sama, Dsai dan Husam hanya sedar mereka dalam pesawat yang sama sebelum mendarat - masing-masing lena bila tiba d pesawat!.

Ketika menjemput Dato' Husam dan rombongannya, Dsai dan TS Khalid juga bersama. Tak sempat bertemu Dsai, tetapi sempat juga dia menghantar pesanan melalui Blackberrynya setibanya d Dubai.

Dengan hanya notis beberapa hari, perancangan djalankan dengan teratur. Husam terlebih dahulu confirm untuk program bersama rakyat Malaysia d UAE. Setelah dberitahu kehadiran Dsai melalui salah seorang peguam Dsai, kami berusaha mendapatkan kepastian waktu Dsai dan TS Khalid untuk bersama Husam.

Promosi awal d gerakkan. SMS, email dan word of mouth menjadi communication channel pillihan.

Awal pagi semalam, kata pasti d terima. Fudzail sempat mendapat confirmation dari Dsai.

Dalam pada itu, mobileku tak putus menerima SMS dan panggilan. Ada yang confirm akan bersama, tak kurang yang bertanya petunjuk jalan. Yang gelinya ada yang bertanya berapa ramai akan hadir malam ni?

Aku tanya kenapa? Dia jawap "usually aah, when Anwar give his speech aaa, thousands will come".

Aku jawap, "u datang saja, ramai tak ramai datang saja". Dia sempat menambah, "kalau i datang lambat aah, simpan makanan untuk i".

TS Khalid Memulakan Acara

Sekitar 8:05pm, acara kami bermula. Mukadimmah awal buat tetamu istimewa yang dah tiba - Husam dan TS Khalid. Ruang tamu rumah Fudzail masih lapang.

TS Khalid memulakan bicara dengan latarbelakang keterlibatannya dalam dunia politik. Transisi yang agak jauh menyimpang, dari dunia koperat yang fokus pada keuntungan syarikat kepada dunia politik yang memberi keutamaan kepada rakyat terbanyak.

Permulaannya agak perlahan, namun setelah masa beredar momentum TS Khalid bergerak pantas.

Sessi mula terasa seperti sessi lapuran ketua kerajaan Selangor selepas 100 hari memerintah. Apalagi bila TS Khalid menyebut, sebagai CEO kerajaan negeri, beliau bertanggung jawab atas amanah yang d pikul. Kepertanggungjawaban terhadap rakyat menjadi agenda, dan perbezaan antara PR dan BN.

Perbezaan ideologi antara komponen PR bukan masalah, malahan titik pertemuaan itulah menjadikan kami dekat.

Sesekali TS mencuit hati kami dengan beberapa insiden yang berlaku sepanjang menerajui negeri termaju d Malaysia.

Dato' Husam Strategis Mengemudi PAS dan PR

Sekitar 40 minit berlalu, giliran Husam berdepan "share holders" - rakyat dperantauan. Ketika ini, ruang tamu dah sesak.

Sessi Husam menampakkan kematangan dan pengalaman beliau. Penyampaian structured. Trademarknya juga tak ketinggalan - penuh fakta!

D selang seli dengan potongan ayat Quran sebagai dali dasar dan polisi yang menjunjung kepentingan awam.

Ketika itu, Dsai tiba. Ketibaan Dsai d sambut meriah, negarawan yang sudah lama dnanti rakyat dperantauan. Tak siapa yang hendak miss bersalaman dengan mantan TPM. Juga d sebut-sebut PM in waiting. Tiba d depanku, sempat kami berpelukan. Kali terakhir bertemu tahun lalu. Cuma sempat bercakap melalaui telefon dan tukaran email.

Husam meneruskan ucapan, mengakhiri sessi kedua malam tadi. Pendek, namun padat.

Dsai - dari Reformasi kepada Spekulasi September!

D awal ucapan TS Khalid, beliau ada menyebut beberapa perkara menarik yang menjadi spekulasi. Spekulasi hanya boleh d jawab dan d ulas Dsai. Tiba giliran Dsai, sebagai pengerusi majlis, aku sempat mengingatkan Dsai akan spekulasi yang harus d isi dalam ucapannya.

Ternyata itulah yang d nanti hadirin.

Dsai, menyentuh dan mengupas isu spekulasi kerajaan baru. Apa benar September 16? Kenapa pula September 16?

Dsai menggariskan perubahan kerajaan (jika ianya berlaku) akan berlaku selewatnya September 16 tahun ini. Kenapa September 16 - ianya tarikh keramat yang d kongsi sama rakyat Malaysia d Semenanjung (Hari Malaysia) dan yang lebih nostalgik buat rakyat Malaysia d Sabah dan Sarawak.

Dalam beberapa ketika, Dsai sempat melontarkan pujian kepada Husam sebagai strategis bagi PAS (terutama d Kelantan katanya) dan buat PR.

Ketelusan, amanah dan kepentingan rakyat akan terus menjadi agenda buat PR - menjadi mesej utama Dsai.

Sessi soal jawab menarik, bilamana teman-teman dari Riyadh turut serta. Walau tidak bersama secara zahirnya, mereka sempat berdialog dengan ketiga pimpinan dengan penggunaan teknologi (E90 ku jadi alat penghubung!).

ALhamduliLlaah, sessi malam tadi memberi senario baru buat kami d Dubai. Pertemuaan rakyat Malaysia berbilang kaum dperantauan, bersama pimpinan rakyat mengingatkan kembali pengalaman malam Pemilu ke-12 yang lalu (anak muda Melayu bersama Cina dan India menggembling tenaga menjana kemenangan PR d 5+1 buah negeri).

Husam dan Dsai sendiri amat berpuas hati. Ketika menghantar Husam ke hotel, dalam keletihan beliau sempat merakamkan kegembiraan bertemu rakyat dperantauan.

Dsai pula sempat mengirim pesanan pagi tadi. Mesej dari Blackberrynya mengutus rasa puas hati. Jazakallah, tergesa malam tadi. Ada program lain (selepas program kami).

Apa pun, setelah amanat Tok Guru (semasa sessi teleconference sebelum Pemilu lalu) kami pikul bersama; kini harapan pimpinan peneraju perubahan ke arah Malaysia Baru kami dokongi. Ayuh, rakyat Malaysia dperantauan - kita juga punya tanggungjawab bersama ke arah Malaysia Baru!

Paling minima, rapatkan kerjasama kita bersama. Permuafakatan d tingkat, rakyat d martabat!

Terima kasih pada tuan rumah, sukarelawan yang berpakat membantu melicinkan perjalanan program serta hadirin yang tiba bersama (ada juga yang tiba dari Oman dan Abu Dhabi!).

Gambar (dari kamera Nik) boleh d lihat d sini, video menyusul InsyaALlaah!

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |