+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, June 26, 2008

Ia Langkah Tidak Popular Namun Tetap Kami Laksanakan Demi Masa Depan, Kata Shahrir

Bernama

KUALA LUMPUR, 26 Jun (Bernama)
-- Kerajaan terpaksa membuat keputusan yang tidak popular mengurangkan subsidi petrol semasa ia bersiap sedia dalam menghadapi sebarang kemungkinan berlaku kegawatan ekonomi global.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad hari ini berkata negara perlu menyiapkan dirinya dari sekarang, atau berhadapan dengan risiko ketegangan ekonomi lebih buruk di masa hadapan.

"Tugas saya ialah melindungi pengguna, tapi saya dapati diri saya ini berada dalam keadaan yang cukup mencabar. Sukar sekali untuk menjelaskan kepada orang ramai mengenai rasional di sabalik kenaikan harga bahan api itu.

"Kami tahu ia keputusan yang tidak popular, anda mungkin tidak dapat lihat manfaatnya sekarang, tapi yang pastinya anda akan berterima kasih kepada saya pada masa hadapan," katanya semasa berucap pada majlis pembukaan Kongres Antarabangsa Juru Ukur ke-10 di sini.

Dalam persidangan akhbar kemudiannya Shahrir berkata kerajaan bukan sahaja mengambil langkah itu begi menyelesaikan masalah semasa, tapi juga menimbang keseriusan yang boleh dicetuskan oleh kegawatan di masa hadapan.

Beliau seterusnya menggesa orang ramai supaya keluar daripada zon selesa dan pergantungan mereka terhadap subsidi.

"Jangan kerana nak popular, dikekalkan subsidi yang ada hari ini, akhirnya kerajaan tidak dapat pula meminjam duit untuk berhadapan dengan cabaran dan ancaman kemelesetan ekonomi.

"Semasa perbahasan di parlimen, pembangkang enggan mengakui dan mengesahkan bahawa kita bakal berhadapan dengan masalah ini (kegawatan)," katanya.

Dalam perkembangan lain, Shahrir berkata beliau sedang menunggu hasil perbincangan antara pegawai kementerian dengan bank-bank berhubung isu perkhidmatan kad kredit di stesen-stesen minyak.

Beliau berkata pegawai-pegawai kementerian sudah berjumpa dengan pihak bank beberapa kali ekoran aduan pengusaha stesen minyak yang mengatakan bahawa mereka mengalami kerugian besar memandangkan lebih ramai pengguna membeli petrol dengan menggunakan kad kredit, dan mereka (pengusaha) terpaksa menanggung beban caj perkhidmatan yang dikenakan bank.

"Bank mencadangkan satu kadar rata, tapi kami katakan - tidak. Ia tidak sesuai. Kami mahukan bank untuk turut sama berkongsi tanggungjawab dan beban," katanya.

Shahrir berkata kerajaan sedang mengkaji cara mengurangkan kadar itu dari satu peratus kepada setengah peratus, atau menampilkan mekanisme lebih baik bagi menangani masalah itu.

-- BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |