+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, April 27, 2008

Koleksi Video - Temuramah DSAI oleh Australia News Hours ( Bah. 1)

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sila ikuti temuramah dengan DSAI oleh Australia News Network pada 22/04/08.
Temuramah ini dikendalikan oleh Jim Midleton dalam rancangan News Hours with Jim Midleton. Terjemahan penuh temuramah terdapat di bawah.


Anwar Ibrahim in Australian NewsHour With Jim Middleton P1/2



JM : Anwar Ibrahim, selamat datang ke News Hour.

DSAI : Terima kasih.

JM : Mari kita beralih seketika, mengapa kerajaan sebegitu teruk dalam pilihanraya lepas dan kenapa anda cemerlang sekali?

DSAI : Whoop...aaa....terima kasih. Dalam pilihanraya yang begitu palsu ini,mmm...kita berjaya menubuhkan dengan yakin..aaa...tapi, kita lakukan dengan sangat baik sekali, aaa...saya telah katakan, jika tiada pembatalan dakwat kekal, kita mungkin akan dapat majoriti mudah di parlimen. Tapi aaa, mereka dah lakukan, kerajaan Barisan Nasional kalah teruk kerana keangkuhan mereka, terang-terang sekali korup, tidak cekap. Dan aaa....Itu jelas daripada mandat rakyat.

JM : Dalam kejayaan ini, anda perlukan beberapa kerusi untuk mengambil alih kuasa, mengapa anda rasa ini boleh dicapai?

DSAI : Ia boleh dicapai, pertamanya kerana, ramai daripada...ahli parlimen yang telah menang, sekarang ini telah sedar, itu mmm....minat dan sokongan umum rakyat Malaysia, adalah bersama Pakatan Rakyat. Keduanya, yang berada di Sabah dan Sarawak, tidak punyai kesetiaan penuh, kepada kerajaan UMNO. Mereka mewakili kaum di Sabah yang sudah terpinggir. Dalam rancangan kita adalah nyata, sementara membantu ekonomi dan perkembangannya, kita tidak akan mengenepikan kaum-kaum yang terpinggir ini, golongan miskin dari pelbagai kaum. Saya rasa ini, ditambah dengan sokongan daripada Semenanjung, bukan sahaja daripada UMNO, tetapi juga ahli gabungan lain, orang Cina dan orang India, jadinya kita ada. Malah saya katakan pada 2 minggu lepas, bahawa kita sudah ada bilangannya. Isunya bila kita mahu bergerak, dan saya akan bersedia untuk bergerak, mmm....hanyaapabila kita rasakan, yang kita ada bilangan majoriti yang selesa.

JM : Jadi anda pilih untuk bersabar untuk bermain permainan tunggu menunggukan?

DSAI : Ya, sebelum....harap-harap tidak terlalu lama, kerana saya fikir keadaan ekonominya, ialah yang utama, ia masih merudum dan lembap berbanding negara jiran, secara politiknya tidak stabil. Kita rasa terhutang dengan rakyat Malaysia, untuk memperbaiki ekonomi dengan bertindak pantas.

JM : Anda juga katakan perbincangan itu memerlukan, memperoleh sokongan anda perlu...tawarkan wang untuk mempengaruhi orang ramai, itu tidak demokratikkan?


DSAI : Kita sudah perjelaskan, jika ada mana-mana ahli parlimen ada baru sebarang petunjuk menunjukkan minat untuk dibiayai, maka ia akan dibatalkan. Tidak ada sebab mengapa, rakan-rakan UMNO, tahu UMNO bermasalah, hilang sokongan, tak akan pilih untuk agenda reformasi. Tiada alasan lagi, bagi orang Sabah dan Sarawak, tahu keadaan kita berkaitan royalti petroleum, mempertanggungjawabkan kita dengan isu pendidikan dan kesihatan. Kebajikan umum untuk yang miskin terpinggir, tak dipedulikan selama 4 setengah abad. Tak ada sebab mengapa mereka tak patut sokong kita. Mandat yang diberi sangat jelas. Jika mereka bicara soal etika dan moral, biar saya beritahu mereka, seluruh pilihanraya yang diadakan adalah tidak jujur, ia tidak beretika dan tidak bermoral. Kita sepatutnya menang. Tiada sebab mengapa kita perlu berbincang lagi. Jadi isunya di sini ialah, rakyat Malaysia yakin sekali kita mempunyai mandat, dan kita mahu mencapainya. Jika ada perjanjian, selepas itu kita akan perjelaskan. Kita gariskan dengan jelas. Tiada isu korupsi dan rasuah. Yang mana ia telah menjadi amalan gabungan pemerintah sekarang ini.

JM : Bagaimana dengan parti major lain seperti PAS, bolehkah anda perolehi kuasa tanpa sokongan mereka?

DSAI : Sekarang gabungan parti pembangkang Pakatan Rakyat ialah PKR ( Keadilan), PAS (Parti Islam Semalaysia) dan DAP. Kita telah lalui beberapa siri mesyuarat. Kita sudah bina satu pakatan yang hebat, dan kita telah rangkakan agendanya. Tiada isu berkaitan, menukar Malaysia menjadi suatu yang lain daripada negara demokratik dan liberal dengan jaminan perlembagaan keselamatan, freedom of conscious, kebebasan bersuara, kedaulatan undang-undang, pasaran ekonomi dan keadilan teragih. Itu semua sudah dibincangkan.

JM : PAS telah mengundurkan diskriminasi positif untuk orang Melayu dan negara yang sedang dikawal mereka. Pada pandangan anda, adakah ia idea yang bagus?

DSAI : Sekarang, polisi kita ialah menuju kepada Agenda Ekonomi Malaysia Baru. Kita tidak akan membiarkan golongan yang terpinggir dan miskin, lebih-lebih lagi di kalangan orang Melayu akan dilindungi. Tetapi seluruh pendekatan ini perlu.....dalam pendekatan baru yang bakal diperkenalkan. Maknanya kita perlu bantu semua rakyat Malaysia. Inilah polisinya sekarang yang diambil PAS, DAP di Pulau Pinang dan KeAdilan (PKR) di Selangor.

JM : Apakah jangkaan anda mengenai kerajaan yang akan anda sertai, bakal menjadi lebih islamik atau kurang islamik?

DSAI : Apa?Itu ialah...pada saya....Soalan itu tak begitu relevan. Islamik dari segi, saya solat dan tak minum arak. Ya. Tapi saya tak ada hak, untuk paksa orang lain untuk solat dan tak minum arak. Sekarang mmm...ialah...islamik dari segi hal, kita akan benarkan kelas diadakn di dalam masjid. Kita akan benarkan pembinaan gereja dan kuil-kuil, tanpa gangguan diserang oleh pihak pentadbiran, seperti yang kita lihat pada masa lalu. Tiada soalan mengenai perobohan kuil hindu. Itu, pada saya adalah lebih Islamik dan sepatutnya lebih adil dan saksama.



bersambung bahagian 2......

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |