+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, June 5, 2008

PM gesa bendung kenaikan harga barang

Utusan Online

PUTRAJAYA 4 Jun – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu rakyat menjadi ‘mata dan telinga’ kerajaan dalam usaha membendung kenaikan harga barangan keperluan ekoran langkah menaikkan harga petrol dan diesel berkuat kuasa esok.

Sambil meminta rakyat mengamalkan gaya hidup berjimat cermat, Perdana Menteri menegaskan, bantuan orang ramai itu amat diperlukan bagi membolehkan penguatkuasaan dijalankan secara lebih berkesan.

“Langkah berjimat ini bukan untuk kita menjadi kedekut, tetapi jangan sampai berlaku pembaziran. Kita mesti kurangkan pembaziran dalam apa jua perkara yang ada hubung kait dengan kehidupan,” katanya pada sidang akhbar mengumumkan pakej penstrukturan semula subsidi bahan api di sini hari ini.

Beliau menambah: “Kalau kita sedia buat perubahan dalam cara hidup dan buat penjimatan, insya-Allah kita tidak akan hadapi kesan yang teruk sangat.”

Menurut Abdullah, kerajaan komited untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana tidak dibebani kenaikan kos bahan api dan makanan.

Beliau menjelaskan, harga bahan api dan komoditi di peringkat global yang meningkat secara drastik menyebabkan struktur subsidi minyak sedia ada di Malaysia tidak lagi relevan dengan pasaran.

“Kerajaan sentiasa prihatin dan sentiasa berusaha menolong rakyat tetapi dalam keadaan yang berlaku sekarang (harga minyak dunia meningkat sehingga AS$135 setong), inilah cara yang sebaik-baiknya,” ujar Perdana Menteri.

Tegasnya: “Bila masa susah kita kenalah sama-sama susah, bila masa senang kita sentiasa saling membantu.”

Abdullah memberitahu, langkah penstrukturan semula subsidi bahan api yang diumumkan hari ini tidak bermakna kerajaan telah menarik subsidi minyak sepenuhnya.

“Subsidi masih diberikan dalam pelbagai bentuk bagi meringankan beban rakyat. Malah, kita masih memastikan harga bahan api di Malaysia adalah antara yang terendah di rantau ini,” katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |