+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, July 17, 2008

Shabery tidak mampu jelaskan fakta yakinkan rakyat

Harakahdaily

Wan Nordin Wan Yaacob

Wed | Jul 16, 08 | 1:40:42 pm MYT

KUALA LUMPUR, 16 Julai (Hrkh) - Ramai penonton yang menyaksikan siaran langsung debat isu "Hari ini memerintah, esok turun harga minyak" antara Menteri Penerangan, Dato' Ahmad Shabery Cheek dan Dato' Seri Anwar Ibrahim merungut tentang kelemahan Shabery mengemukakan hujah.

Seorang penonton, Rosdi Maarof yang menyaksikan siaran itu malam tadi menghubungi Harakahdaily bagi menyatakan rasa kesal dengan sikap Shabery yang lebih mengutamakan pendekatan menghentam bukan menjelaskan.

"Saya kesal dengan sikap Shabery yang lebih mahu mengemukakan hujah berbentuk serangan peribadi berbanding menjelaskan fakta bagi pihak kerajaan, adapun fakta yang dikemukakan sukar untuk difahami rakyat,

"Saya lebih melihat bahawa hujah yang dikemukakan Anwar adalah realistik kerana beliau mengambil pendekatan menyebelahi rakyat terbanyak," ujarnya.

Sementara itu seorang lagi pemanggil turut menyatakan kekecewaan terhadap peluang debat yang tidak digunakan sebaik mungkin oleh Shabery untuk menjelaskan rasional sebenar yang boleh diterima rakyat berhubung tindakan kerajaan menaikkan harga minyak.

Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Yusof Ahmad berkata, rakyat lebih melihat bahawa hujah menurunkan harga minyak RM0.50 oleh Anwar lebih meyakinkan dalam keadaan sekarang.

Apatah lagi katanya, rakyat kini sememangnya terbeban dengan kenaikan mendadak yang diumumkan kerajaan yang menjadikan kantung rakyat semakin sesak.

"Menteri-menteri tidak merasa bagaimana rakyat merasakan beban kenaikan harga minyak ini, mereka hanya boleh bercakap kosong sahaja, minyak kereta merekapun rakyat yang bayar," katanya.

Perdebatan antara Anwar dan Shabery telah berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Kuala Lumpur malam tadi.

Perdebatan itu disaksikan oleh penonton secara langsung perdebatan tersebut di TV9, Astro Awani dan Bernama TV.

Moderator yang mengendalikan debat itu ialah, Dato' Johan Jaafar yang juga Pengerusi DBP sementara dua ahli panel yang masing-masing mewakili Shabery dan Anwar ialah Editor Siasah, Zulkifli Sulong dan Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Dato' Nordin Kardi.

Anwar berkata kerajaan boleh menjimatkan sekurang-kurang RM2 bilion sekiranya ia mengurangkan tahap simpanan tenaga negara dari 40 peratus sekarang, kepada 20 peratus dan dimanfaatkan untuk menurun harga minyak bagi mengurangkan beban rakyat.

Dengan itu, katanya, kerajaan dapat mengurangkan bayaran yang tinggi kepada syarikat penjana kuasa bebas (IPP) dan mengelak Petronas dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) daripada terus menanggung kerugiaan.

Di samping itu, katanya, lebih banyak lagi dapat diselamatkan jika dapat dikurangkan kebocoran yang berlaku, termasuk RM700 juta akibat kebocoran dan penyelewengan dalam pembekalan diesel.

Menurutnya, kerajaan juga boleh memperuntukan RM1 bilion daripada dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar harga minyak.

Berdasarkan cadangan tersebut, katanya, harga petrol boleh diturunkan sebanyak 50 sen kepada RM2.20 seliter.

"Saya minta dengan baik dan ikhlas, betulkan ini, kita boleh jimat ini," katanya.

Dalam ucapan pembukaannya, Anwar menegaskan melalui pengurusan ekonomi yang baik dan pembasmian rasuah, penjimatan kos membolehkan harga petrol dikurangkan sebanyak 50 sen, bagi meringan beban rakyat akibat kenaikan harga bahan bakar tersebut.

Menurutnya, pengurangan pembayaran kepada IPP serta keuntungan yang dicatatkan oleh Petronas yang hampir mencecah RM100 bilion membolehkan kerajaan memperuntukkan RM3 bilion untuk diagihkan kepada rakyat melalui pengurangan harga minyak. - mns_

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |