+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, September 2, 2008

Anwar selamat angkat sumpah, kini tunggu 16 September

Siasahdaily

Thursday, August 28, 2008


KUALA LUMPUR, 28 Ogos:
Datuk Seri Anwar Ibrahim, selamat mengangkat sumpah selaku anggota Parlimen Permatang Pauh jam 10.00 pagi tadi selepas menang dalam pilihan raya kecil dua hari lalu.

Ketibaan Anwar ke Parlimen di sambut oleh para pemimpin kanan Pakatan Rakyat termasuk Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, penasihat DAP Lim Kit Siang dan juga lain-lain anggota Parlimen.

Beliau mengangkat sumpah sebagai anggota Dewan Rakyat dan sekaligus dilantik sebagai Ketua Pembangkang selepas Speaker mendapat surat sokongan PKR, DAP dan PAS.

Turut berada di Dewan Rakyat ketika itu adalah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapha Mohamed, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan Datuk Zaid Ibrahim.

Anwar dijangka akan menyertai perbahasan Buget 2009 yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri esok.

Parlimen akan bercuti sepanjang bulan Ramadhan dan perbahasan Buget akan bermula selepas hari raya Aidil Fitri.

Bagaimanapun, tarikh 16 September iaitu pertengahan puasa ini ditunggu oleh rakyat Malaysia kerana Anwar menjanjikan perubahan kerajaan pada tarikh itu.

Anwar ketika bercakap kepada pemberita selepas itu bergurau dengan berkata, "semua orang suruh saya bersumpah, jadi sekarang saya telah tunaikan," dengan diiringi gelak ketawa dari semua wartawan.

Anwar merujuk kepada sumpah yang dibuat oleh bekas pembancuh kopinya Mohd Saiful Bukhari Azlan. Ekoran itu, ramai pemimpin Umno yang mendesak dia juga bersumpah.

Jadi hari ini, sebagaimana kata Anwar, dia telah menunaikan desakan agar dia bersumpah itu tetapi dengan mengangkat sumpah sebagai anggota Parlimen.

Anwar juga berkata, dengan kemenangan besar beliau di Permatang Pauh "jelas sekali Perdana Menteri telah kehilangan mandat dan timbalan perdana menteri yang mengepalai kempen BN di sana telah ditolak sepenuhnya.

"Bukan sahaja mereka berdua tetapi juga Umno dan jugakroni mereka yang menyalahgunakan wang rakyat," tegas Anwar.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |